Foreningens historie

Langelands Husflidsforening fra begyndelsen til nu.

LANGELANDS HUSFLIDFORENING.

Først omkring år 1800 kom ordet husflid ind i sproget. I forbindelse med husflidsbevægelsens opståen i slutningen af 1800-t. kom begrebet tillige til at betegne fritidsbeskæftigelse, der dækker over forskellige former for sløjd og tekstile håndarbejder.

Langelands Husflidsforening afholdt stiftende generalforsamling d. 5. 11. 1987. Der blev valgt en bestyrelse, og så var foreningen i gang.

De første kurser fandt allerede sted i januar 1988. Man startede ud med 3 weekend kurser og et mindre kursus onsdag aften, hos en privat.  - Man havde sat følgende retningslinjer: Trædrejning – dekupørarbejde 30-31 januar 1988 og 13-14 februar 1988. Kurser afholdt på Rudkøbing Skole. Tekstilbilledkunst onsdag d. 17. februar 1988 kl. 19.30, afholdt Bygaden 68, Tullebølle. Træsnitning – Primitiv Vævning lørdag d. 5 marts 1988 afholdt på Humble Skole kl. 9 – 15. Allerede efterår 1988 var der igen kurser, 3 weekender og et par aftner.

Derefter er det gået opad med antal kurser, både som weekend kurser, og vi har faste onsdag- og torsdagshold. Disse to dage kører holdene 10 gange før jul og 10 gange efter jul. Man er velkommen til at komme første gang og følge med i hvad der bliver lavet. Onsdag -og torsdagshold foregår på Værkstedsgården. På disse to hold er der ingen lærer, men vi hjælper hinanden.  Vi holder til på værkstedsgården, hvor vores drejebænke og andet materiale står. Vores kurser foregår mest på værkstedsgården, men enkelte bliver afholdt i Borgerhuset.

Du behøver ikke være medlem for at deltage på vores kurser, dog kræver onsdag- og torsdagshold medlemsskab.  Har du en god idé til et kursus, noget du kan tænke dig at få mere indblik i, så kom og snak med os, så vi kan finde ud af noget sammen.

Ses vi – det tror vi, vi gør.

Langelands Husflidsforening
Møllemosevej 10